لت در چاپ چیست؟  در لغت به معنی تک برگ چاپ شده یا یک ورق کاغذ است .انواع مختلفی دارد و این انواع بسته به تعدادخط تا آن می باشد . درابتدا با انواع  روش های چاپ آشنا می شویم سپس به انواع لت در چاپ می پردازیم:

در اثر فشار یک جسم بر روی سطح دیگر چاپ انجام می‌گیرد و به عنوان یکی از اصلی ترین ارکان  صنعت تبلیغات می باشد و  دانستن  انواع چاپ و شیوه‌های گوناگون با نوع کاربرد آن‌ها می‌تواند از اهمییت بالایی برخوردار باشد.

چاپ ها به دو دسته تقسیم می شوند:

چاپ به صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود در روش مستقیم با استفاده از هد چاپ صورت می گیرد.

همانطور که از نام آن  مشخص است چاپ  بر روی کارت پی وی سی و یا کارت مقوایی به صورت مستقیم انجام می شود یعنی هیچ واسطی مانند فیلم  یا هد (دستور العمل چاپ را از پردازنده رایانه دریافت می کند ) در بین آن وجود ندارد .عمل چاپ  از ریبون به کارت مستقیم  انجام می گیرد.چاپگر مستقیم  این گونه عمل می کند. رنگ و جوهر موجود در ریبون را به صورت مستقیما بر روی کارت حک  و یا انتقال می دهد این روش خیلی راحت می باشد و کیفیت چاپ در این مدل خیلی بالاست.این نوع چاپ سرعت بالایی دارد.

چاپ غیرمستقیم :

در روش چاپ غیرمستقیم ، سطح چاپی به‌صورت مستقیم با فرم چاپ تماس پیدا نمی‌کند و چاپ از طریق غلتک صورت می‌گیرد. در این نوع چاپ انتقال جوهر ازریبون به کارت از طریق فیلم یا هد (دستور العمل چاپ را از پردازنده رایانه دریافت می کند )  انجام می شود در این روش یک لایه نازک  شفاف پلاستیکی ابتدا به شکل معکوس چاپ روی آن انجام می شود و بعد به کارت انتقال داده می شود. چاپگر غیر مستقیم  پایداری بیشتردارد. منظور از پایداری بیشتر این است که  در فناوری چاپ غیر مستقیم چون اطلاعات از فیلم به هد دستگاه انتقال داده می شود و از تماس هد به کارت جلوگیری می کند این موضوع باعث تداوم و پایداری تصویر روی کارت می شود.

در چاپ مستقیم عملکرد چاپ به شکل مرحله به مرحله می باشد ولی در چاپ غیر مستقیم چون از هد و فیلم استفاده می شود اطلاعات همه تحت نظر هد می باشد و به صورت یکپارچه منتقل می شود و پیوستگی در چاپ باعث کیفیت بالایی  می شود.

لت چیست؟

بروشور روی کاغذ گلاسه دورو ، یک رو رنگی به شکل دو لت ویا سه لت چاپ می شود. بروشور ، چند صفحه می باشد که این صفحه ها را لت می‌ گویند.از بروشور به عنوان راه های تبلیغاتی ، شرکت ها یا سازمان ها برای معرفی کلی خود به مخاطب استفاده می کنند  . تعداد لت همان  تعداد صفحاه های درست شده توسط خط تا می باشد .

دسته بندی لت ها به شرح زیر است:

لت ها به صورت تک لت ، دو لت و سه لت می باشد البته به صورت چند لتی هم می باشد.

چاپ بروشور تک لت:

بروشورهایی  كه خط تا ندارند و به اصطلاح به آنها تك لت مي گويند.

نمونه ای از بروشور دو لت

چاپ بروشور دو لت:

بروشورهایی که دارای  يك خط تا مي باشد را دو لت می گویند.

چاپ بروشور سه لت:

چاپ بروشور سه لت داراي دو خط تا مي باشد.  سايز و اندازه لت ها نيزباید با يكديگر تناسب داشته  باشند. به اين منظور اندازه كاغذ را بايد به طور مساوي بين لت ها تقسيم بندي کرد. هركدام ازلت ها بايد 4 ميلي متر از كناره ها و خط تا فاصله داشته باشند تا نوشته ها به درستي نمايش داده شوند.بعد از تعيين اندازه بروشور، نوع چاپ را نيز معین كنيد زیرا نوع چاپ به اندازه بروشور بستگي دارد.

جنس لت تبلیغاتی چیست؟

برگه های تبلیغاتی داخل سررسید را به طور معمول بر روی کاغذ گلاسه چاپ می کنند تا جلوه ی بیش تری برای معرفی شرکت داشته باشد . کاغذ های گلاسه به دو صورت مات و براق می باشد. استفاده از سلفون بر روی آن ها باعث مات و یا براق شدن بروشور می شود. در واقع  استفاده از بروشورهای براق می تواند باعث جلب نظر بیشتری شود.

انتخاب نرم افزار:

بدون در نظر گرفتن نوع تاخوردگی  می‌توانید از ابزار های مختلفی استفاده کنید . شما می توانید با Word, Publisher و InDesign  بروشور خود را طراحی کنید. برخی از افراد با نرم افزارفتوشاپ یا ایلاستریتور، عکس‌های بروشور خود را ویرایش می‌کنند، این نرم افزارها نسبت به سایر نرم افزار ها شناخته شده  ترهستند.

 نکاتی برای طراحی بروشور:

برای طراحی یک بروشوربهتر است  به این نکات توجه کرد: ابعاد طراحی ،جلد بروشور،ترتیب اولویت نوشته ها ، جنس کاغذ طراحی،لوگو و آرم شرکت در طراحی.

ابعاد بروشور اندازه ی استانداردی ندارد ، معمولا از بروشور برای تبلیغات استفاده می کنند. تعدادش اکثرا بالا است ولی برای نمایش کار و خدمات و محصولات در شرکت ها و نمایندگی ها باید از کاتالوگ استفاده کرد .

کاتالوگ ها معمولا کامل تر و متن بیشتری دارند اما در بروشورها که اغلب در کاغذهای گرم پایین زده می شوند توضیحات مختصرتری داده می شود.

جلد بروشور،صفحه هایی که به عنوان جلد بروشور هستند باید رنگ و طرح جذابی داشته باشند واز عکس های با کیفیت برای جلد استفاده شود تا مخاطب را به خود جذب کند .

مطالب روی آن باید دسته بندی شود و بر اساس اولویت گذاشته شود.جنس کاغذ بروشورها بر اساس نوع طراحی و انعطاف پذیری لازم جهت تا خوردن آن در مدل های چند لایه و چند لتی ،باید انتخاب شود و باید دقت کنید که لوگو وآرم شرکت حتما در لایه ی اول و رو قرار بگیرد تا مخاطب با آن آشنا شود و در ذهنش بماند.

هزینه ی آن چگونه محاسبه می شود ؟

هزینه ی آن به  تعداد  آن و ابعاد  بروشور که  ابعاد آن می تواند ؛ A4 یا A3 باشد  و جنس کاغذ  آن که گلاسه 150  گرم و یا 200 گرم باشد  و تعداد وجه  به عنوان مثال یک رو یا دو رو و هم چنین  نوع پوشش آن ، سلفون مات یا براق  باشد، بستگی دارد .

 

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی درباره ی نوع چاپ که به صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می گیرد و انواع  لت در چاپ که شامل تک لت ، دولت و سه لت  ، نکاتی که بتوانید بروشور بهتری طراحی کنید  و همچنین نحوه ی محاسبه ی قیمت چاپ بروشور را  با شما به اشتراک بگذاریم.