روی لیبل های هولوگرام ؛  شماره سریال و انواع کدها قرار می گیرند. شماره سریال ها برای پیگیری، رهگیری، انبارداری و کنترل کالا مناسب هستند. سریال ها  شامل حروف لاتین، حروف فارسی و عدد هستند و توسط  کسی که سفارش می دهد، معین می شود. در این مقاله در مورد معنای اصلی ، پیشینه ، نحوه ی ساخت ، انواع ، کاربردها و هزینه های هولوگرام خواهیم خواند:

هولوگرام چیست؟

به معنی تمام نگار یا بعد نگار است.هولوگرام برچسبی است با قابلیت افزودن آیتم های امنیتی ، یک محصول تصویری با قابلیت ایجاد تصاویر سه بعدی ، با تکنولوژی هولوگرافی و با استفاده از لیزر به صورت برچسب تولید می شود و دارای جلوه های بصری منحصر به فرد از نام  آرم و یا طرح های گرافیکی در لایه های مختلف می باشد که دارای یک ساختار تقریبا مسطح است که از پستی و بلندی هایی در حد میکرون و یا کوچکتر تشکیل شده است.که بر اثر نوردهی طی فرآیندی پیچیده و بسیار دقیق اپتیکی بصورت یک تصویر سه بعدی ایجاد می گردد و در واقع نور منعکس شده از آن تداعی کننده  شی واقعی است.

لیبل امنیتی برچسبی است حاوی اطلاعات، تصاویر و بارکد که محصول مورد نظر را از لحاظ امنیتی گارانتی می کند و باعث جلوگیری از جعل و کپی ضمانت می شود.علاوه بر این، هولوگرام موجب تبلیغ برند و برندسازی شرکت شما نیز می شود.

معنای اصلی واژه هولوگرام:

این کلمه  متشکل از دو بخش Holo به معنای همه یا تمام یک شی و Gram به مفهوم نگاشتن است.

پیشینه هولوگرام :

ژول ورن برای اولین بار ایده این فناوری را صدو بیست و هشت سال پیش بیان کرد و اوج آن زمانی بود که شاهزاده لیا به عنوان یک تصویر شناور در مجموعه جنگ ستارگان بیش از چهل سال پیش ظاهر شد. دنیس گابور پدید آورنده علم هولوگرافی است. او هفتاد و چهار سال پیش موفق به کشف هولوگرام شد و در سال ۱۹۷۱ مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک گردید.

مطالب پیشنهادی :کارت ویزیت چیست؟

نحوه ساخت هولوگرام به چه صورت است؟

نیازمند به یک نفر یا یک جسم که قصد ثبتش را دارید ، است و یک پرتو لیزری  که می بایست در جسم تابیده شود . یک وسیله ی نگارش نیزلازم است تا تصویر را واضح کند و فضایی برای قادر ساختن پرتوهای نور؛ تا یک پرتو نور را به دو پرتو برابر تقسیم کند و با استفاده از آینه مجددا بررسی می شود. یکی از پرتوهای تقسیم شده ، پرتو روشن کننده یا پرتو جسمی است که در جسم ردیابی می شود.پرتو دوم ، پرتو مرجع شناخته  و مستقیما به داخل وسیله ی نگارشی تابیده می شود.با این روش با هیچ یک از پرتوهای ساطع شده از سوی جسم برخورد نداشته و برای ساخت تصویری دقیق تر در مکان هولوگرام ها با آن ها هماهنگ می شود.دو پرتو نور یک دیگر را قطع و در یکدیگر تداخل پیدا می کنند.

کاربرد هولوگرافی در صنعت ؟

شما می توانید با طراحی و چاپ هولوگرام و استفاده از این تکنولوژی به صورت برچسب های هولوگرام از اصلی ترین و امن ترین راه های جلوگیری از سودجویی برخی افراد است پیشگیری کنیدهمچنین در صنعت مد نیز جنبه ی تزِیینی دارد.

گروه بندی و انواع هولوگرام (بررسی برخی از آنها)

گروه بندی هولوگرام

هولوگرام های نقش برگردان :این نوع هولوگرام ها تصویر یا متن خاصی را در هنگام کنده شدن از خود به جای می گذارند. برخی بصورت طرحی از برچسب جدا شده و بر روی سطح قرار می‌گیرند و برخی دیگر نیز بصورت چاپی و با رنگهای مختلف بر روی سطح باقی می مانند .

هولوگرام های مخصوص کارت شناسایی: هولوگرام های شفافی هستند که بر روی کارتهای شناسائی و یا سایر مدارک حاوی نشانه، امضاء و… قرار می‌گیرند که علاوه بر افزایش طول عمر کارت، از تقلب و کپی‌کردن کارت جلوگیری می‌نماید .

هولوگرام های شماره سریال دار :در این نوع هولوگرام برای ایجاد امنیت بیشتر و همچنین مدیریت و کنترل اجناس و مدارک ، شماره سریالهایی بر روی برچسب به کار گرفته می شوند .

 

رول هولوگرامی برای چاپ

انواع هولوگرام:

هولوگرام عمومی و آماده : از ارزان قیمت ترین محصولات برچسبی است اما از لحاظ امنیتی ،امنیت بالایی ندارد.

هولوگرام دو بعدی/سه بعدی : هولوگرام های دو بعدی/سه بعدی رایج ترین نوع هولوگرام هستند، در این هولوگرام ها دو یا چند تصویر به کار رفته که با تغییر زاویه دید یکی از این تصاویر قابل رویت خواهد بود و یک افکت چند رنگی، چند سطحی خاص و منحصر به فرد خلق می کنند، در چنین حالتی فرد گمان می کند یک یا دو لایه گرافیکی بر روی سطح هولوگرام شناور شده اند و هولوگرام عمق می یابد.

هوگرام ماتریس نقطه ای : دستگاه لیزر در تولید این دست از برچسب ها حکم مولد را دارند. این نوع از نقطه های بسیار زیاد و ریزی ساخته شدند. در این نوع هولوگرام نقاط بسیار زیاد توسط دستگاه لیزر، روی برچسب و لیبل حکاکی می شود. همچنین امکان ترکیب هولوگرام های ماتریس نقطه ای با دو بعدی و سه بعدی و طراحی پیچیده آنها وجود دارد.

هولوگرام ضد سرقت :هولوگرام ضد سرقت (ضدجعل) خود به دو دسته طرح دار و ساده تقسیم می شود که هنگام برداشتن برچسب از روی سطح، تخریب می شود.

هولوگرام تصویر متحرک:درواقع فیلم متحرکی است که در مسیر حکاکی نور تحت تابش قرار می گیرد. این تکنیک ما را قادر می سازد تا از انسان ها، حیوانات و اشیاء بزرگ هولوگرام تهیه نمائیم. در این نوع هولوگرام قابلیت پیوسته تصویر وجود دارد و کاربرد آن در موارد فانتزی، تبلیغاتی و غیره است.

خصوصیات هولوگرام :

غیر قابل کپی‌برداری و تکثیر حتی با استفاده از جدیدترین روشهای کپی و اسکن می باشد/غیر قابل جداسازی و انتقال از محلی به محل دیگر/قابلیت گنجاندن تصاویر یا کدهای مخفی درون هولوگرام که در زیر نور معمولی غیر قابل رؤیت می‌باشند و فقط تولیدکننده و صاحب هولوگرام از محل آن آگاه است/قابلیت گنجاندن تصاویر یا متون میکرونی در داخل هولوگرام که بسته به اندازه آنها فقط با ذره‌بین یا میکروسکوپ قابل مشاهده هستند/قابلیت تولید در اندازه، شکل، تیراژ و رنگهای مختلف/برای تهیه تصویر اولیه هولوگرام احتیاج به تجهیزات خاص اپتیکی می‌باشد که با ترتیب خاصی باید در کنار هم چیده شوند و کوچکترین تغییر در چیدمان این تجهیزات باعث ایجاد تغییر در تصویر می‌گردد و به همین دلیل امکان تولید مجدد یک هولوگرام برای تولید کننده اولیه آن نیز وجود ندارد.

کاربردهای هولوگرام:

برخی موارد استفاده ی هولوگرام عبارتند از :لوازم و قطعات برقی و الکترونیکی ،موبایل،کامپیوتر و لپ تاپ،مواد غذایی و نوشیدنیها،لوازم التحریر،کارتهای اعتباری و عضویت،ضمانت نامه‌ها و کارتهای گارانتی،نرم‌افزار و محصولات صوتی و تصویری

قطعات یدکی و صنعتی،پوشاک،گواهینامه‌ها و اوراق بهادار،کتاب،دارو و تجهیزات پزشکی،لوازم و مصالح ساختمانی

محصولات شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی،اسباب بازی و لوازم ورزشی،لوازم خانگی و اداری و……

هزینه هولوگرام

عوامل موثر در قیمت هولوگرام : افکتهای هولوگرام، نوع هولوگرام، اندازه هولوگرام و جنس هولوگرام می باشد.

شما برای دریافت اطلاعات وثبت سفارش می توانید به صفحه طراحی و چاپ هولوگرام  سایت  مراجعه فرمایید.