اینفوگرافیک چیست؟ متشکل از دو کلمه اینفو  به معنای اطلاعات و گرافیک است و به تصویری گفته می شود که در آن اطلاعات، آمار و یا هرگونه علمی در قالب تصویر و با استفاده از نمودارهای گرافیکی، چارت و تصاویر جذاب ارائه می شود و هدف آن ساده سازی فهم اطلاعات پیچیده می باشد.از اینفوگرافیک برای اموری مانند اطلاع رسانی، افزایش سرعت انتقال اطلاعات، آموزش، قرار دادن حجم زیادی از اطلاعات در فضایی کم، راهنماهای کاربردی، نتایج یک تحقیق علمی و یا نظرسنجی، جلب توجه بینندگان به یک موضوع،نقشه ها و مسیریابی، جمع کردن چند نوع اطلاعات در یک تصویر استفاده می شود. انسان ها از ابتدای تمدن از اینفوگرافی استفاده کرده اند. جالب است بدانید حتی نقاشی های رو غار انسان های اولیه و نگاره های روی اهرام مصر هم نوعی اینفوگرافیک محسوب می‌شوند. به طور کلی بازاریابی حول برقراری ارتباط و تعامل می‌چرخد.

چهار بخش اصلی برای استفاده موثر از اینفوگرافیک برای کسب  موفقیت در استراتژی بازاریابی محتوا  موارد زیر می باشد:

انتخاب موضوع مناسب:

مهمترین هدف ایجاد و توزیع اینفوگرافیک، نشان دادن بهتر محتوا و بالابردن ترافیک بازدیدکنندگان است. شما برای جذب  مخاطب می توانید ازسه روش زیر برای انتخاب موضوع استفاده کنید:

  •  موضوعی را انتخاب کنید که مردم به آن علاقه مند هستند.
  •  یک موضوع پیچیده را با کمک اینفوگرافیک ساده سازی کنید.
  •  از روندهای جامعه اینفوگرافیک بسازید.

تحقیق و جمع آوری اطلاعات:

برای تهیه یک اینفوگرافیک با کیفیت،باید ابتدا اطلاعات مربوط با موضوع را جمع آوری کنید. شما می توانید از اطلاعات آماری مرتبط، عکس ها و چارت ها و نمودارهای گوناگون استفاده کنید. نکته مهم این است که اگر اطلاعات را از جایی برمی دارید، حتما منبع آن را ذکر کنید.

تصویر سازی داده و اطلاعات:

برای ایجاد اینفوگرافیک می توانید آن را به یک شرکت تخصصی در حوزه طراحی اینفوگرافیک برون سپاری کنید و یا خودتان آن را طراحی کنید. وب سایت های موجود در تهیه اینفوگرافیک یاری می کنند:مرکز تخصصی اینفونگاره، اینفوگرام،  ینفوگرافیکس

توزیع آن در کانال های موثر:

برای توزیع و رساندن محتوای اینفوگرافیک خود به مخاطب، بهتر است ابتدا آن را روی وبلاگ یا وب سایت خود بگذارید، سپس آن را روی رسانه های اجتماعی پست کنید. با این روش ترافیک را به سایت خود می برید. همچنین می توانید از روی آن یک ویدیو تهیه کنید و روی سایتهای به اشتراک گذاری ویدیو ارسال کنید.

مراحل طراحی و ساخت اینفوگرافیک چگونه است؟

جمع‌آوری محتوا و داده‌های مربوطه/انتخاب قالب متن مورد نظر/دانلود قالب پاور پوینت/سفارشی‌سازی اینفوگرافیک

قرار دادن پاورقی، منابع و لوگو

انواع رایج اینفوگرافیک

اینفوگرافیک ها انواع مختلفی دارند ودر چند نوع دسته بندی می شوند .در اینجا با برخی از آنها آشنا خواهید شد:

اینوگرافیک مقایسه ای:

مقایسه ای از پرکاربرد ترین نوع های اینفوگرافیک است. همان طور که از نامش  مشخص است در این نوع  ، دو موضوع مختلف ( دو فرد، اندیشه، کالا،…) با هم قیاس می‌شوند و به اختلافات، اشتراکات، تناقضات و نکات برتر هرکدام پرداخته می‌شود

اینفوگرافیک های نموداری:

نمودار ها باعث می شوند اعداد راحت تردر ذهن مخاطبان بماند. اینفوگرافیک های نموداری از چند نمودار مختلف تشکیل شده است و به درک اعداد و ارقام کمک می کنند.

اینفوگرافیک های زمانی:

این نوع  طبق تاریخ ها، اتفاقات و جریان ها  را برای مخاطب توضیح می‌دهند.در واقع تاریخ ها و زمان ها پایه های اصلی اینفوگرام زمانی هستند.

اینفوگرافیک های چگونگی:

این اینفوگرافیک بر مبنای سوال ، چگونه است؟ یک سوالی که با چگونه آغاز می شود و کل فرآیند  آن را شرح می دهد.

اینفوگرافیک های مکان محور:

یک موضوع ثابت بر مبنای مکان است ودر نقاط مختلف ایران یا دنیا بررسی می شود و نقاط مختلف را باهم مقایسه می‌کند.

اینفوگرافیک های آناتومی:

یک موضوع را موشکافی کرده و به اجزای سازنده آن تقسیم می‌کنند و سپس آن هارا جز به جز  توضیح می دهند. این نوع اینفوگرافیک هارا در بیمارستان ها یا کتاب های مهندسی به کار می رود.

اینفوگرافیک های عکس محور:

این نوع اینفوگرافیک ها یک عکس خاص را توضیح می‌دهند و اطلاعات اضافی درباره آن عکس به مخاطبان ارائه می‌کنند.مثلا اینفوگرافی گونه نادر از حیات وحش که نوع حیوان، محل زندگی، نوع رفتار و موارد این چنینی را توضیح می‌دهد.

اینفوگرافیک های لیستی: موارد را به صورت لیست درآورده و برای هر لیست تصویری مرتبط قرار می‌دهد. اینفوگرافیک های لیستی از ساده ترین نوع هستند.

اینفوگرافیک های سلسله ای:

همان طور که از نامشان پیداست به سلسه مراتب در یک موضوع می‌پردازند. به طور مثال اگر پادشاهان صفویه را به ترتیب اینفوگرافیک کنیم، یک اینفوگرافیک سلسله ای ساخته ایم.

اینفوگرافیک داده محور:

پرکاربرد ترین نوع است و اکثر اینفوگرافیک هایی که در طول روز می‌بینیم از این نوع هستند. در این نوع یک سری داده و اطلاعات به مخاطب ارائه می شود و برای تفهیم بهتر آن از تصاویر و آیکون های مرتبط استفاده می‌شود.

 

چگونه یک اینفوگرافیک اثرگذار را طراحی کنیم؟

نکته ی مهم در ابتدا برنامه ریزی کنید و هدف ازطراحی را مشخص کرده ؛ روی آن  متمرکز شوید  البته قبل از شروع طراحی، طرح کلی اینفوگرافیک را مشخص کنید.عنوانی جذاب برای مخاطبان انتخاب کنید تا مخاطبان جذب آن شوند. از فونت مناسب استفاده کنید . با کمی ‌خلاقیت و تمرین ،گرافیک خاصی را طراحی کنید.به یاد داشته باشید اینفوگرافیک در چه رسانه‌ای استفاده خواهد شد؟ مسیر ارایه آن را نیز در نظر بگیرید. از عناصر گرافیکی و تصاویر ،  پالت‌های رنگی پیش ساخته استفاده کنید. البته باید تصاویر مجاز و قانونی باشند. باید به جریان قرارگیری محتوا در طراحی دقت کنید. طراحی‌های غیرمسطح همواره جذابیت بیشتری دارند. از تصاویر مکمل استفاده کنید.از قاعده یک سوم (سوژه باید کمی ‌به سمت راست یا چپ فریم قرار گیرد) کمک بگیرید.اندازه و مقیاس مناسب  نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.از الاینمنت  که به عنوان عنصر طراحی برای سازماندهی عناصر در امتداد لبه‌ها یا مرکز طراحی به کار می‌رود تا اثر دیداری واضحی ایجاد کند نیز کمک بگیرید. در گوشه سمت راست طراحی لینک منابع مورد استفاده در اینفوگرافیک به همراه اطلاعات تماس را قراردهید.

نقش اینفوگرافیک چیست؟

حقیقت این است که اینفوگرافیک ‌ها یکی از پرکاربردترین فرمت‌های لینک سازی و افزایش شهرت نام تجاری هستند.